2. edycja międzynarodowego konkursu i nabór na jedyne w Polsce Master Classes dla kompozytorów w Alvernia Studios.
Zapraszamy twórców muzyki filmowej do rywalizacji o statuetkę FMF Young Talent Award. Spośród zgłoszonych utworów jury obradujące pod przewodnictwem Daniela Carlina, dyrektora prestiżowej katedry Scoring for Motion Pictures & Television na Uniwersytecie Południowej Kalifornii: Thornton School of Music (USC), wybierze zwycięską suitę, która zabrzmi podczas Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej na 100-lecie Amerykańskiego Związku Kompozytorów ASCAP 28 września w Hali Ocynowni Arcelor Mittal Poland.
Już po raz drugi organizujemy konkurs dla młodych twórców dając im możliwość zaistnienia w kontakcie z hollywoodzką branżą muzyczną. Kompozytorzy, którzy nie mieli dotąd szansy pokazać się szerszej publiczności, będą mogli usłyszeć swoją muzykę wykonaną na żywo przez pełną orkiestrę symfoniczną tuż obok dzieł cenionych kompozytorów, w tym zdobywców Oscara. To nieprawdopodobne dowartościowanie ich dzieł, a także szansa na awans zawodowy. Dzieło laureata zabrzmi obok takich utworów jak m.in. suit z filmów Spartakus, Zabić drozda, Babel, Tajemnica Brokeback Mountain, Anna Karenina. To nie tylko szansa na spektakularny debiut, ale przede wszystkim inwestycja w młode talenty, zwłaszcza że w tym roku postawiliśmy poprzeczkę jeszcze wyżej. Uczestnicy konkursu będą mieli za zadanie skomponować muzykę do trailera kultowej gry komputerowejBioShock Infinite. W ten sposób chcemy podkreślić znaczenie tego rosnącego sektora, który daje kompozytorom niemal nieograniczone możliwości tworzenia za pomocą rozmaitych środków wyrazu, ale który potrzebuje także wysokiej jakości ścieżek muzycznych – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.
Konkurs jest wspólną inicjatywą Krakowskiego Biura Festiwalowego oraz ASCAP (Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców). Zadanie konkursowe polega na skomponowaniu fragmentu utworu do trailera BioShock Infinite. To nieprawdopodobnie dopracowana graficznie i tworzona przy pomocy technologii Unreal Engine 3 gra akcji, w której gracz porusza się z obrazem widzianym z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Tytuł jest spin-offem serii BioShock wyprodukowanym przez cenione studio Irrational Games (BioShock, System Shock 2), które zastosowało w tej grze zaawansowaną sztuczną inteligencję, pozwalającą kierowanym przez komputer postaciom na większą interakcję z otaczającym je światem. Jak dotąd tytuł sprzedał się w sześciu milionach egzemplarzy. Jego akcja toczy się w alternatywnym nieco surrealistycznym świecie lat 20-tych XX wieku w podniebnym mieście Columbia. Główny bohater, prywatny detektyw Booker DeWitt, próbuje odnaleźć i wydostać stamtąd kobietę imieniem Elizabeth, o którą rywalizują dwie wrogie frakcje władzy. Kompozytorem muzyki do gry jest Garry Schyman. Będzie on także członkiem krakowskiego jury konkursu szukając partytury najlepiej oddającej złożony i nieprzewidywalny świat BioShock Infinite.
Nagrodą główną w konkursie jest statuetka FMF Young Talent Award zaprojektowana przez krakowskiego artystę Stanisława Juszczaka oraz publiczne wykonanie na żywo zwycięskiego utworu przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Diego Navarro podczas tegorocznej Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej: FMF świętuje 100-lecie ASCAPu, która odbędzie się 28 września 2014 roku. Dodatkowo laureatom trzech pierwszych miejsc w konkursie organizatorzy FMF zapewniają pokrycie kosztów pobytu w Krakowie na czas festiwalu.
W międzynarodowym jury oceniającym zgłoszone prace oprócz Daniela Carlina zasiądą: Robert Townson – szef Varèse Sarabande, najbardziej prestiżowej wytwórni płytowej wydającej muzykę filmową, Michael Todd – dyrektor ds. muzyki filmowej i telewizyjnej w Amerykańskim Związku Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP), Simon Greenaway – dyrektor ds. filmu i telewizji na Wielką Brytanię/Europę ASCAP, członek zarządu World Soundtrack Awards, Garry Schyman – amerykański kompozytor muzyki filmowej, wykorzystywanej w produkcjach telewizyjnych i grach komputerowych, Richard Guerin – konsultant muzyczny Philippa Glassa, Magdalena Wojewoda – dyrektor programowa RMF Classic oraz Robert Piaskowski – dyrektor artystyczny FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
Szczegółowy regulamin konkursu jest dostępny na stronie internetowej FMF: www.fmf.fm. Znajdziecie tam także formularz zgłoszeniowy oraz wszelkie dodatkowe informacje. Wypełniony formularz należy wysłać na adresprogramowy@biurofestiwalowe.pl – dopiero po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia otrzymacie dostęp do konkursowego filmu. Na kompozycje w formie plików mp4 czekamy do 20 sierpnia. Opiekę medialną i promocyjną nad twórczością laureata konkursu roztoczą organizatorzy FMF: radio RMF Classic, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz działająca w jego strukturze Krakow Film Commission.
Przypominamy, że w pierwszej edycji napłynęły pięćdziesiąt cztery zgłoszenia z dziewięciu krajów, z których jury pod przewodnictwem Roberta Townsona wyłoniło kompozycję Holendra Matthijsa Kiebooma, który stworzył suitę do czterominutowej etiudy Ciemna strona księżyca autorstwa Marka Gajowskiego. W konkursie wyróżnieni zostali także: Antonio Di Iorio (Włochy), Łukasz Pieprzyk i Tomasz Opałka (Polska).
Konkursowi towarzyszyć będzie Forum Audiowizualne FMF, jedyny w Polsce zintegrowany kurs profesjonalnych warsztatów dla młodych kompozytorów, w którym wykładowcami są najwięksi specjaliści Hollywood w zakresie sztuki muzycznej, dźwięku, postprodukcji dźwiękowej i aranżacji. Warsztaty odbywają się w jednym z najnowocześniejszych studio filmowych w Europie: Alvernia Studios. Spośród nadesłanych zgłoszeń jury wyłoni dwadzieścia najlepszych kompozycji, których autorzy będą mieli niepowtarzalną okazję wzięcia udziału w Forum Audiowizualnym FMF. Podczas Master Classes utwory uczestników będą analizowane i omawiane przez specjalistów i praktyków światowego kina.
Organizatorzy festiwalu ściągają do Krakowa najlepszych specjalistów branży. Zajęcia z kompozytorami poprowadzi w sumie kilkunastu ekspertów, m.in.: Daniel Carlin, Michael Todd, Simon Greenaway, a także legendarny wykładowca kursów letnich ASCAP dla kompozytorów – Richard Bellis. Wśród wykładowców znajdzie się także Maggie Rodford, ceniona producentka muzyczna i agentka m.in. Dario Marianellego i Patricka Doyle’a, Dyrektor ASCAP Shawn LeMone, v-ce prezydent muzyczna 20thCentury Fox: Rebecca Morellato, kompozytor muzyki do gier video Garry Schyman, czy zdobywca Oscara za dźwięk do filmu Życie Pi Brad Haehnel.
Szczegółowy program Forum Audiowizualnego FMF zostanie opublikowany na www.fmf.fm do 30 lipca.
Przypominamy, że bilety na festiwalowe koncerty można kupić w portalu eventim.pl oraz czterech punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11) oraz w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3).
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie – wspólne przedsięwzięcie Krakowskiego Biura Festiwalowego i radia RMF Classic – w krótkim czasie podbił serca widzów i zyskał uznanie krytyków. To, co wyróżnia go spośród innych wydarzeń filmowych, to połączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z prezentacją na wielkim ekranie najwyższej jakości obrazu filmowego. Wszystko w niezwykłej scenerii hali ocynowni ArcelorMittal Poland. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, a także rozmachem wykonawczym, najwyższym poziomem artystycznym oraz – co szczególnie istotne dla widzów – obecnością najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Dzięki rozmachowi festiwalu, zakrojonej na szeroką skalę promocji w Polsce i na świecie, a przede wszystkim obecności znakomitych gości z branży filmowej, współpracy z środowiskami filmowymi i producenckimi, festiwal szybko stał się rozpoznawalną marką w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Za swoją innowacyjność był dwukrotnie nominowany do Nagrody Mediów Niptel, a branżowy portal Muzykafilmowa.pl sześć razy z rzędu ogłosił go Wydarzeniem Roku. Docenili go także dziennikarze hollywoodzkiego magazynu Variety, którzy zestawili FMF w jednym rzędzie z takimi znakomitymi festiwalami jak hiszpańska Ubeda, belgijski Ghent Film Festival, czy organizowany na Teneryfie Film Music Festival.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: FMF – Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej: www.biurofestiwalowe.pl
Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 425 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: przedstawiciele prestiżowych grup zawodowych, osoby wykształcone, mieszkańcy największych miast polski. 54,6% słuchaczy RMF Classic stanowią osoby z najbardziej prestiżowych kategorii zawodowych (dyrektorzy, prezesi, wolne zawody/specjaliści, właściciele firm). 52,5% słuchaczy RMF Classic to mieszkańcy największych miast i aglomeracji miejskich (powyżej 500 tys.). 59,5% spośród nich posiada wyższe wykształcenie. Więcej: www.rmfclassic.pl Źródło: Radio Track MillwardBrown SMG/KRC; 01.2013–03.2013; zasięg dzienny; TG: ogół badanych; próba: 21053; struktura słuchaczy według zasięgu dziennego RMF Classic; 04.2012–03.2013; próba: 2183.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |