Skutki uboczne Petra Zelenki w reżyserii Leszka Dawida oraz słuchowisko Królowa i Szekspir Esther Vilar w reżyserii Janusza Kukuły, koprodukcje Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA), zdobyły nagrody za najlepszy spektakl Teatru Telewizji i najlepsze słuchowisko Polskiego Radia na Festiwalu Dwa Teatry, który właśnie zakończył się w Sopocie.
fot. mat. prasowe TVP
Skutki uboczne Petra Zelenki to autorski spektakl i jednocześnie debiut Leszka Dawida na scenie Teatru Telewizji. Werdykt wyraża tęsknotę za spektaklami specjalnie tworzonymi dla Teatru Telewizji – tak uzasadniło wybór jury w składzie: Maja Ostaszewska, Krzysztof Babicki, Andrzej Bart, Zdzisław Pietrasik i Wojciech Todorow.
Zwycięski spektakl Teatru Telewizji Skutki uboczne, koprodukowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny i TVP S.A., ukazuje ostry obraz współczesnego świata, w tym bezwzględnej wojny o pieniądz na skalę globalną. Petr Zelenka stawia zasadnicze pytania: czy współcześni ludzie wiedzą jeszcze, co to jest kręgosłup moralny i czy robią z niego użytek? Czy w ustroju demokratycznym możliwy jest bunt, a jeśli tak – to za jaką cenę?
Grand Prix konkursu dla najlepszego słuchowiska Polskiego Radia otrzymał spektakl koprodukowany przez Narodowy Instytut Audiowizualny i Polskie Radio S.A. – Królowa i Szekspir w reżyserii Jarosława Kukuły z Marią Pakulnis w roli królowej Elżbiety I.
Królowa i Szekspir Esther Vilar opowiada o samotności władcy, o starości i śmierci. Monarchini Anglii, Elżbieta I zaprasza do zamku w Richmond następcę tronu Jakuba VI, króla Szkocji, arcybiskupa Canterbury Johna Whitgifta oraz sławnego dramatopisarza Williama Szekspira. Towarzyszy im opiekująca się królową lady Southwell.
Schorowana Elżbieta pragnie zainscenizować spektakl ze sobą w roli głównej. Tematem przedstawienia ma być godna śmierć. Wydarzenie to ma opisać Szekspir, którego Elżbieta jest wielką admiratorką. W ten sposób władczyni po raz ostatni próbuje zmierzyć się z wielkimi filozoficznymi pytaniami: czy istnieje nieśmiertelność? Co to znaczy umrzeć godnie? Chce – dzięki geniuszowi Szekspira – pozostać w historii jako wielka postać. Czy to się jej uda? Nieoczekiwanie w ostatnich godzinach życia królowej, to właśnie pisarz i jego twórczość, zajmują gasnącą świadomość Elżbiety. Zwycięża sztuka.
Nagrodę dla najlepszego słuchowiska radiowego przyznało Jury w składzie: Danuta Stenka, Elżbieta Pleszkun-Olejniczakowa, Tadeusz Dąbrowski, Jerzy Gruza i Edward Pałłasz.
Słuchowisko jest dostępne w portalu Ninateka.pl.
Koprodukcje Narodowego Instytutu Audiowizualnego zostały również wyróżnione w następujących kategoriach:
Mistrz Manole, reż. Darek Błaszczyk – spektakl otrzymał Nagrodę za reżyserię w słuchowisku Polskiego Radia; wyróżniony został również Jacek Hałas za muzykę oryginalną lub opracowanie muzyczne w słuchowisku Polskiego Radia.
Miłość na Krymie Sławomira Mrożka w reżyserii Jerzego Jarockiego – nagroda aktorska za rolę męską w spektaklu Teatru Telewizji trafiła do Jana Frycza (Iwan Nikołajewicz Zachedryński).
Nagrodę aktorską za rolę kobiecą w spektaklu Teatru Telewizji otrzymała Anna Seniuk za role: Lewiwy w Udręce życia, Matriony Wasiljewny Czelcowej w Miłości na Krymie oraz za rolę Alicji w spektaklu Brancz.
Nagrodę aktorską za najlepszą rolę kobiecą w słuchowisku Polskiego Radia otrzymała Anna Cieślak za tytułową rolę Salome w słuchowisku na podstawie powieści Oscara Wilde’a wyreżyserowanego przez Dariusza Błaszczyka.
Trylogia. Fuga alla polacca Zbigniewa Wojnarowskiego, reż. Jan Warenycia, - Nagroda dla Jana Warenyci za scenariusz będący adaptacją w słuchowisku Polskiego Radia.
Nagrodę honorową imienia Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności otrzymali: Jan Englert za reżyserię telewizyjną spektaklu Miłość na Krymie w reżyserii Jerzego Jarockiego, a w kategorii Teatru Polskiego Radia, Waldemar Modestowicz, reżyser słuchowisk Abrakadabra i Lala.
Nagrodę aktorską za najlepszą drugoplanową rolę męską w słuchowisku Polskiego Radia Abrakadabra w reżyserii Waldemara Modestowicza otrzymał Łukasz Lewandowski za rolę Akwizytora.
Nagrodę aktorską za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w słuchowisku Polskiego Radia Próba Pierre’a Marivaux w reżyserii Edwarda Wojtaszka otrzymała Wiktoria Gorodeckaja za rolę Andżeliki.
Beztlenowce Ingmara Villqista – słuchowisko zaadaptowane i wyreżyserowane przez autora otrzymało wyróżnienie honorowe w formie rekomendacji do powtórzeń na antenie.
Znakomita większość spektakli i słuchowisk jest do obejrzenia i wysłuchania w prowadzonym przez NInA portalu – NINATEKA.pl.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |