Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza 4 kwietnia o godz. 20:00 na koncert Disruptive Impulses.
Zepsute, zniszczone, zniekształcone, preparowane, użyte w niekonwencjonalny sposób wszelkie urządzenia elektroniczne analogowe i cyfrowe; przechwytywane i sonifikowane fale elektromagnetyczne; dźwięki ludzkiego ciała; nieprzewidywalne erupcje dźwięku; wybuchy światła i obrazu – psychofizyczne doświadczenie emergentnej energii. Dekompozycja, dekonstrukcja, rekonfiguracja, rekombinacja, przechwycenie, zawłaszczenie, wtórne użycie, zakłócenie, technologiczne niezdeterminowanie, kontrolowany przypadek.
Projekt "Disruptive Impulses" stanowi prezentację aktualnych działań trzech artystów Ryana Jordana (UK), Gerarda Lebika (PL) i Maciej Ożoga (PL), których performensy w zróżnicowany sposób podejmują problem wykorzystania wszelkich dostępnych źródeł dźwięku w krytycznych, nastawionych na ekstremalne doświadczenie psychofizyczne eksperymentach audiowizualnych. Korzystając z zmodyfikowanych bądź skonstruowanych przez siebie urządzeń i instrumentów realizują wydarzenia dźwiękowo-wizualne, w których, z jednej strony, istotną rolę odgrywa wywoływanie u uczestników intensywnych przeżyć psychosomatycznych, z drugiej krytyczny namysł nad rolą wszechobecnych technologii w codziennym życiu i wpływie ich często niezauważalnego i nieuświadamianego działania na ludzką aktywność i procesy życiowe w hybrydycznym bio-technologicznym ekosystemie.
Ryan Jordan jest muzykiem i artystą skupiającym się na eksperymentach w obszarze zdegradowanych, zniszczonych urządzeń elektronicznych, transu, retro-telegrafii oraz hylozoicznej komputacji neuronalnej. W swych pracach wykorzystuje zaprojektowany i wykonany przez siebie sprzęt, odwołując się do estetyki sygnałów oraz fizyczno/materialnej natury doświadczenia. Występy Jordana przyjmują formę ekstermalnego doświadczenia, w którym główną rolę odgrywa intensywne użycie światla stroboskopowego, głośny dźwięk oraz elektryczne stymulacje skał. W swoich performensach dąży do wywoływania u odbiorców stanów podobnych transowi i halucynacji. Ryan Jordan prezentował swoje prace na całym świecie występując w wielu istotnych instytucjach artystycznych i akademickich, podczas ważnych festiwali, ale też w niezależnych, alternatywnych przestrzeniach takich, jak squaty, opuszczone budynki postindustrialne, etc.
Najważniejsze miejsca i festiwale, w których uczestniczył to: Sight + Sound (Montral, Canada), LACMA (Loas Angeles, USA), Subtle Technologies (Toronto, Canada), Transe(s) Symposium (Strasbourg, France), SPILL Festival (Ipswich, UK), Resonant Chamber (Riga, Latvia), FACT (Liverpool, UK), Belluard Festival (Friburg, Switzerland), CTM Festival (Berlin, Germany), Pure Data Convention (Sao Paulo, Brazil), Pixel Festival (Bergen, Norway), ISEA (Istambul, Turkey), NEXT Festival (Bratislava, Slovakia).
Jordan prowadzi także projekt noise=noise - laboratorium badawcze i platformę koncertową - którego celem jest rozwój sieci współpracy programistów, artystów i naukowców pracujących w dziedzinie hałasu, sztuki eksperymentalnej, poszukującej i niezależnej.
Maciej Ożóg to artysta dźwięku, teoretyk kultury i mediów. Od początku lat dziewięćdziesiątych uczestniczył w scenie muzyki eksperymentalnej w Polsce. Założyciel i współzałożyciel licznych projektów muzycznych (Spear, Ben Zen, Aural Treat, Sub Spa, Quantum Vacuum Oscillator, Nonstate i.a.). Tworzy performensy audiowizualne, instalacje oraz filmy wideo. W swych solowych performensach dokonuje krytycznej eksploracji przestrzeni liminalnej pomiędzy fizyczną, biologiczną aktywnością ciała a niewidzialną sferą fal elektromagnetyczną generowanych przez urządzenia bezprzewodowe, tworzących wielopłaszczyznowe relacje w obrębie przestrzeni hybrydycznej. Wykorzystuje specjalnie zaprojektowane oraz zmodyfikowane instrumenty oraz urządzenia elektroniczne cyfrowe i analogowe.
Ożóg jest autorem licznych tekstów teoretycznych dotyczących estetyki nowych mediów, sztuki krytycznej, filmu awangardowego, wideo i muzyki eksperymentalnej. Jego zainteresowania naukowe obejmują studia nad nadzorem, problematykę społeczeństwa sieci, media taktyczne, sztukę biologiczną oraz posthumanizm. Pracuje w Zakładzie Mediów Elektronicznych Uniwersytetu Łódzkiego.
W latach 1998-2002 prowadził wytwórnię płytową Ignis Projekt wydającą eksperymentalną muzykę elektroniczną i elektroakustyczną. Wśród artystów, których płyty ukazały się nakładem Ignis są min.: Francisco Lopez, Ultra Milkmaids, Vance Orchestra, Indra Karmuka, Crawl Unit, Origami Arktika, Chaos As Shelter, EA and Spear. Jako kurator organizował i współorganizował liczne koncerty i wystawy - 3 edycje multimedialnej wystawy "Die Kunst Ist Toth", koncerty Coil, Noise Makers Fifes, Column One, Troum, Xaviere Charles, Zbigniew Karkowski, Aube, Tetsuo Furudate, Asmus Tietchens i wiele innych. W latach 2005-2009 kurator programu "Poza horyzont" (muzyka eksperymentalna, nowe media).
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |