Pierwszy wykład z cyklu „Punkty styku”, który odbędzie się 22 stycznia o godz. 18;00 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie dotyczyć będzie jednego z podstawowych pojęć w teorii performansu: pojęcia cielesności.
Poprzez analizę kluczowych momentów w historii sztuki performansu, sztuki ciała i tańca eksperymentalnego na przestrzeni ostatnich sześćdziesięciu lat André Lepecki pokaże, w jaki sposób performans unieważnia, a następnie na nowo określa ogólnie przyjęte kategorie ciała, podmiotu, grupy, a nawet tego, co ludzkie.
Lepecki pokaże, że tak ujęta cielesność staje się pojęciem granicznym, w równym stopniu związanym z ciałem, jak od niego oderwanym – obszarem o nieokreślonym potencjale, a jednak bardzo powiązanym z materialnymi warunkami życia, pracy i śmierci.
23 stycznia w godz. 16.00-20.00 André Lepecki poprowadzi seminarium poświęcone teoriom „ucieleśnienia” w badaniach nad sztuką performansu. Na seminarium obowiązują zapisy. Zgłoszenia składające się z bio (max. 300 słów) i krótkiego uzasadnienia chęci udziału w seminarium (max. 500 słów) można kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl z dopiskiem „PUNKTY STYKU” w temacie wiadomości. Zgłoszenia można przesyłać do 15 stycznia 2014.
André Lepecki
Krytyk tańca i kurator pracujący głównie na polu studiów performatywnych, choreografii i dramaturgii. Wykłada w Departamencie Studiów Performatywnych na Uniwersytecie w Nowym Jorku. Jego publikacje ukazują się w różnego typu periodykach, jest on też autorem i redaktorem wielu istotnych publikacji z dziedziny sztuk performatywnych. Lepecki jest kuratorem wystaw i festiwali sztuki performans, w tym nagrodzonej podczas festiwalu Performa w 2009 roku rekonstrukcji happeningu Allana Kaprowa „18 Hapenings in 6 Parts”. W 2010 był współkuratorem, wraz z Stephanie Rosenthal, Archiwum Tańca i Sztuk Wizualnych od lat 1960 do współczesności, które było częścią wystawy „Move: Choreographing You” w Hayward Gallery w Londynie.
Lepecki jest autorem następujących publikacji: antologii „Dance”(2013), „Exhausting Dance” (2006), a także redaktorem „Planes of Composition” (z Jenn Joy, 2009), „The Senses in Performance” (z Sally Banes, 2007) i „Of the Presence of the Body” (2004). Jest on również członkiem zespołów redakcyjnych kilku akademickich periodyków z dziedziny sztuk performatywnych w tym: „Performance Research” (UK), „Dance Research Journal” (USA), „Choreographic Practices” (UK), „Revista Dança” (Brazil). Jego publikacje dotyczące tańca i performansu ukazują się między innymi w „The Drama Review” (USA), „Artforum” (USA), „October” (USA), „Nouvelles de Danse” (France).
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |