Multikino wyświetli retransmisję opery „Aida”. Nagranie jednej z najsłynniejszych oper świata zrealizowano po raz pierwszy w technologii kinowej 3D.
8 sierpnia w wybranych kinach sieci Multikino widzowie będą mogli „znaleźć się” w antycznej arenie we włoskiej Weronie.
Retransmisję nagrania z 23 czerwca 2012 odbędzie się 8 sierpnia o 18.00 tylko w kinach sieci Multikino: Gdańsk, Gdynia, Kraków, Łódź (Silver Screen), Poznań Stary Browar, Rzeszów, Szczecin, Warszawa Ursynów i Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Pasaż Grunwaldzki oraz Zabrze.
Opera w czterech aktach, śpiewana po włosku, napisy angielskie
W 1869 zwrócił się do Verdiego kedyw Egiptu, Izmaił Pasza, z propozycją napisania opery, której wystawienie uświetniłoby uroczystość otwarcia ukończonego w tym właśnie roku Kanału Sueskiego. Zamówienie zostało przyjęte i tak powstała Aida, jedno z najświetniejszych dzieł Verdiego, zamykające drugi, w pełni już dojrzały okres jego twórczości zapoczątkowany Rigolettem, Trubadurem i Traviatą. Odpowiadała ona w pełni panującym w tej epoce i zgodnym z gustami ówczesnej publiczności konwencjom operowym, zarazem jednak była dziełem nowym, stanowiącym poważny krok naprzód nie tylko w indywidualnej ewolucji twórczego stylu Verdiego, ale i w całym rozwoju włoskiej opery romantycznej.
Mamy więc w Aidzie monumentalność i przepych, mamy egzotyczne libretto, mamy popisowe arie głównych bohaterów i wielki zbiorowy finał w II akcie. Są to jednak cechy raczej zewnętrzne, które upodabniają Aidę do innych oper tej epoki. Wyróżnia się ona natomiast spośród nich szlachetnością melodii, świetną charakterystyką muzyczną poszczególnych postaci oraz dużą subtelnością środków muzycznego wyrazu.
Wielkie sceny zbiorowe uderzają efektownością i rozmachem, a także zróżnicowaniem charakteru poszczególnych partii i maestrią kontrapunktycznej techniki. Nie brak w Aidzie momentów poetycznych i głęboko nastrojowych. Warto też wspomnieć, że w operze tej wprowadził Verdi motywy muzyczne towarzyszące stale niektórym postaciom, przede wszystkim Aidzie i Amneris. Można by nazwać je motywami przewodnimi, z tym jednak, że nie są one, jak u Wagnera, wynikiem z góry przyjętej, wyrozumowanej zasady, lecz powracają w toku dzieła w sposób całkowicie naturalny.
Program pokazu:
Start: 18:00
Część 1: 85 minut
Przerwy: 15 minut
Część 2: 73 minuty
Łączny czas trwania: 143 minuty
Produkcja:
Dyrygent – Daniel Oren
Reżyseria – Gianfranco de Bosio
Choreografia – Susanna Egri
Obsada:
Aida, sopran – Hui He
Radames, wódz wojsk egipskich, tenor – Marco Berti
Amneris, córka Faraona, mezzosopran – Andrea Ulbrich
Amonastro, baryton – Ambrogio Maestri
Il Re, Faraon, bas – Francesco Ellero D’Artegna
Ramfis, arcykapłan Izydy, bas – Giacomo Prestia
Goniec, tenor – Antonello Ceron
Kapłanka, sopran – Antonella Trevisan
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |