18 czerwca nakładem Domu Wydawniczego REBIS ukazuje się pierwsza na polskim rynku biografia grupy Kraftwerk.
Znaczenie Kraftwerk dla muzyki popularnej porównać można tylko z największymi – The Beatles czy Elvisem Presleyem. Istniejącą już cztery i pół dekady formacja „muzycznych robotników”, uznaje się dziś za ojców niezliczonych gatunków: od synth-popu i nurtu new romantic z lat 80. poprzez cały rozległy obszar muzyki elektronicznej, także współczesnej, tj. trance, techno, ambient; rytmy taneczne: house i dance, po ciężkie brzmienia industrialu.
Kraftwerk to rozsądek i struktura, apolliński ład w muzyce, z rzadka tylko brzmiącej tak, jakby w proces jej tworzenia w ogóle zaangażowany był czynnik organiczny. (…) Rytmy i melodie tak absolutnie doskonałe w swej prostocie, że dostrzec w nich można wręcz idee, platońskie formy, których nie stworzył człowiek, lecz coś mniej omylnego, mniej ludzkiego, wręcz nadludzkiego. Muzyka Kraftwerku w osobliwy sposób zdaje się egzystować wyłącznie w królestwie tego, co sztuczne, mechaniczne, cybernetyczne – w krainie cyborgów.(…) Produkt końcowy, dźwięk, który słyszymy, niezmiernie często zdaje się nie nosić żadnych znamion zaangażowania ludzkiego umysłu. (z przedmowy)
Napisana w 64-bitowym rytmie (8 rozdziałów po 8 podrozdziałów) KRAFTWERK. PUBLIKATION jest najpełniejszą biografią poświęconą „robotom”z Düsseldorfu. Wykonując żmudną pracę kronikarza, David Buckley wnikliwie opowiada całą, pełną blasków i cieni, niezwykłą historię najbardziej tajemniczej i „antymedialnej” kapeli w historii muzyki popularnej – od jej początków pod koniec lat 60., jeszcze jako Organisation, po czasy współczesne. Powstające w jej „muzycznym laboratorium” Kling Klang dźwięki nieodłącznie związane są z innymi dziedzinami sztuki, szczególnie sztukami wizualnymi, czego najlepszy przykład stanowi dopracowana oprawa koncertów. Z tego też względu książka KRAFTWERK. PUBLIKATION wydana będzie w twardej oprawie z obwolutą i tłoczeniami, w wysmakowanej, przygotowanej specjalnie dla niej przez Malcolma Garretta, formie graficznej, której wizytówką jest arcyciekawa okładka.
Publikowana przez Dom Wydawniczy REBIS biografia Kraftwerku to pierwsza w Polsce książka poświęcona tematowi i wykonawcy muzyki elektronicznej. To jednak nie tylko historia legendy, ale szeroka, retrospektywna wyprawa w głąb muzyki przyszłości. Elementarz dla chcących lepiej poznać niełatwą historię prekursorów, zrozumieć powab, sens i nowatorstwo takich kompozycji oraz płyt jak Autobahn, Die Mensch-Maschine czy Computer Welt. Okazało się przecież, że zawarta w ich futurystycznych brzmieniach i tekstach wizja rzeczywistości wypełnionej komputerami czy robotami, gdzie człowiek oraz maszyna są sobie nawzajem niezbędne, to w XXI wieku samospełniające się proroctwo.
Kwartet z Düsseldorfu, wyprzedzając swoją epokę, przepowiedział po prostu, jak zmieni się świat. Nie tylko muzyki.
Moim zdaniem jest to pierwsza poważna książka o Kraftwerku napisana kogoś spoza zespołu, w którym grałem przez piętnaście lat.
Karl Bartos, Kraftwerk (1975–1991)W Kraftwerku zafascynowała mnie indywidualistyczna determinacja, by trzymać się z dala od typowych amerykańskich sekwencji akordów, oraz pełne zaangażowania ujęcie europejskiej wrażliwości ukazywane przez muzykę.
David BowieKraftwerk wywarł na nas największy wpływ, natchnął nas do kupenia syntezatorów i eksperymentowania.
Martin Gore, Depeche ModeKraftwerk reprezentuje pewną trajektorię w historii dźwięku – od analogowych zakłóceń po cyfrową perfekcję.
John FoxxKraftwerk to niemiecka legenda; wywarł on wielki wpływ na muzykę elektroniczną na całym świecie. Naprawdę go uwielbiamy.
Christoph Schneider, RammsteinDziś wszystko w muzyce elektronicznej zawiera jakąś cząsteczkę Kraftwerku.
Stephen Morris, New OrderSolidna syntezatorowa melodia. To karta, którą wyrwaliśmy z księgi Kraftwerku.
Andy McCluskey (OMD)
DAVID BUCKLEY (ur. 1965 r.) studiował historię oraz muzykę popularną, a także literaturę. W 1993 roku obronił pracę doktorską. Pracował jako wykładowca uniwersytecki, dziennikarz muzyczny, napisał szereg muzycznych biografii. „The Guardian” nazwał go „najlepszym z kilkunastu biografów Bowiego”. Pozostałe publikacje, również docenione przez czytelników i krytyków, poświęcił Eltonowi Johnowi, R.E.M., Roxy Music oraz The Stranglers.
Od 2002 roku Buckley mieszka w Monachium i współpracuje z miesięcznikiem muzycznym „Mojo”.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |