27 kwietnia w ramach Międzynarodowego Dnia Tańca repertuar Opery Krakowskiej wzbogaci spektakl baletowo–operowy pt. Orfeusz i Eurydyka.
Giorgio Madia (inscenizacja, reżyseria i choreografia), z pochodzenia Włoch, pracujący dziś jako choreograf na znaczących scenach Europy, autor inscenizacji Kopciuszka w Operze Krakowskiej przed kilku laty, przygotowuje Orfeusza i Eurydykę (wersja francuska) po raz pierwszy, specjalnie dla krakowskiego teatru. Będzie to spektakl operowy i baletowy zarazem. Każda z postaci opery ma swój odpowiednik w postaci na planie baletowym. Partię Orfeusza śpiewają: Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska i Agnieszka Rehlis – tańczą: Aurimas Sibirskas i Dzmitry Prokharau; partię Eurydyki wykonują Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha – tańczą: Agnieszka Chlebowska, Martyna Dobosz i Gabriela Kubacka. W roli Amora wystąpią: Karolina Wieczorek i Agata Widera-Burda a ich odpowiednikami w balecie są Martyna Dobosz i Mizuki Kurosawa.
Autorem scenografii i kostiumów krakowskiego Orfeusza jest Bruno Schwengl, Austriak mieszkający w Salzburgu, którego projekty realizowane były na scenach operowych w Covent Garden, Berlinie, Wiedniu, Monachium, Lozannie, Los Angeles, San Francisco, Nowym Jorku, Seattle i wielu innych znaczących miejscach. Od strony muzycznej spektakl przygotowuje Marek Toporowski, wirtuoz – klawesynista, a jako dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej.
Libretto opery oparte jest na micie greckim. Eurydyka, żona Orfeusza, trackiego śpiewaka, została ukąszona przez żmiję i umarła. Orfeusz, aby ją odzyskać, schodzi do podziemia. Już prawie mu się udaje wyprowadzić Eurydykę do świata żywych, ale łamie boski zakaz, spogląda na nią i traci ukochaną na zawsze…
Orfeusz i Eurydyka to trzydziesta spośród 107 oper, pozostawionych przez Christopha Willibalda Glucka (1714-1787), niemieckiego kompozytora, kapelmistrza na dworze cesarskim w Wiedniu, twórcy odnoszącego również tryumfy w Paryżu i uznawanego za reformatora opery.
Realizatorzy:
Inscenizacja, reżyseria i choreografia: Giorgio Madia
Kierownictwo muzyczne: Marek Toporowski
Scenografia i kostiumy: Bruno Schwengl
Asystent choreografa: Herve Palito, Elena Korpusenko
Przygotowanie Chóru: Zygmunt Magiera
Asystent kierownika muzycznego: Grzegorz Brajner
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |