W weekend w TR Warszawa będzie można obejrzeć spektakl "Ragazzo dell' Europa" w reżyserii René Pollescha.
To nie jest spektakl dla typowych teatromanów. Ale może i jest, bo nie pozostawia obojętnym, porusza, śmieszy, a nawet chwilami zachwyca, bo wywala język na uładzony mieszczański, zadowolony z siebie świat. To nie jest mój teatr, bo gruchoce to, co zawsze w teatrze mnie pociągało – świat fikcji dramatycznej, zakamarków psychiki i eksplozji absurdu. Ale i mój, bo przecież powołuje, może nawet wbrew sobie, inny rodzaj fikcji, udając, że fikcją nie jest.
Pollesch (...) kwestionuje przydatność starego, muzealnego teatru do stawiania pytań naprawdę istotnych i dotykających osobiście każdego człowieka, a więc i aktora. Stąd specyficzna droga dochodzenia do spektaklu – drogą wspólnych poszukiwań z aktorami, którzy wpływają w decydującej mierze na kształt przedstawienia. Tak też i było w Warszawie, gdzie reżyser podjął pracę z czterema aktorami odbywając z nimi wędrówkę od początkowych założeń scenariusza do efektu końcowego.
Punktem wyjścia bardzo ogólnym były wcześniejsze sztuki czy scenariusze Pollescha („Pablo w Markecie Plusa” i „Cappuccetto Rosso”) ukazujące ucieczkę aktorów z muzeum teatru, a jednocześnie odmowę uczestnictwa w utwierdzaniu myślowych skamielin i struktur społeczeństwa neoliberalnego. Tak jak niegdyś Witkacy, który inkrustował swoje dramaty wywodami filozoficznymi (na ogół własnego pomysłu), tak dzisiaj Pollesch wkłada w usta aktorów fragmenty wywodów filozoficznych i socjologicznych współczesnych, a bliskich mu ideowo filozofów, min. Giorgio Agambena i Michela Foucaulta. (...)
Aktorzy, na szczęście, nie tylko wygłaszają wściekle tyrady o świecie i swoim w nim miejscu, ale wdają się w rozmowy bezgranicznie dowcipne – specyficzny to dowcip, bo płynący z odrzucenia wszelkich tabu, ze szczególnym upodobaniem dotykający paradoksów multimedialnego, nastawionego na konsumpcję świata.
Tomasz Miłkowski, Trybuna
René Pollesch
na podstawie „Cappuccetto Rosso” w przekładzie Doroty Sajewskiej i „Pabla w markecie Plusa” w przekładzie Hanny Krogulskiej
Reżyseria: René Pollesch
Scenografia i światła: Bert Neumann
Kostiumy: Nina von Mechow
Konsultacja światła: Jacqueline Sobiszewski
Operator kamery: Adrian Hutyriak
Dramaturg: Szymon Wróblewski
Obsada: Aleksandra Konieczna, Agnieszka Podsiadlik, Piotr Głowacki, Tomasz Tyndyk
TR Warszawa w koprodukcji z Goethe-Institut Warschau, przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Trzy dramaty Pollescha („Cappuccetto Rosso”, „Pablo w markecie Plusa” oraz „Halo Hotel...!”) zostały wydane w serii Nowa Dramaturgia TR.
"Ragazzo dell' Europa" 24, 25, 26, 27.02 godz. 19
TR Warszawa, ul. Marszałkowska 28
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |