Warszawska Galeria 2b + rzaprezentuje wystawę fotografii z Indii Marty Kotlarskiej i Urszuli Kahul w terminie od 2 lutego do 13 marca.
Kolejna odsłona projektów fotograficznych Marty Kotlarskiej oraz Urszuli Kahul podejmujących tematykę narracji otwartej i foto-dialogu. Miały one premierę podczas zeszłorocznego festiwalu re:wizje 6.
Marta Kotlarska przedstawia narracyjny foto-dziennik z podróży do Zanskaru w północnych Indiach. Współpracuje w tym projekcie z Anilem, nie będącym ani artystą, ani fotografem mężczyzną mieszkającym w indyjskich Himalajach. Zdjęcia - subiektywne portrety Anila, zostały wykonane przez Martę. Do dialogu przy tworzeniu podpisów zaproszony został jednak tytułowy bohater cyklu. To jego narracja w połączeniu z opowieścią artystki sprawia, że widz skonfrontowany zostaje z foto-opowieścią, w której zderzają się subiektywne punkty widzenia, odmienne konteksty kulturowe, gdzie zacierają się granice między prawdą a twórczym przekształcaniem doświadczeń.
Projekt Urszuli Kahul Salaam Alaikum, Kargil! przenosi nas z kolei do małego miasteczka Kargil blisko granicy z Pakistanem. Miejsce to stało się bardziej znane światu w późnych latach dziewięćdziesiątych, kiedy stanęło w centrum konfliktu zbrojnego między Indiami a Pakistanem. Obecnie jest to raczej spokojne miejsce, chociaż potocznie postrzegane jako niebezpieczne oraz podatne na konflikty.
By poznać bliżej tamtejsze realia, autorka zrezygnowała z czystej obserwacji uczestniczącej i subiektywnego tworzenia przedstawień. Do odkrywania i opowiadania o Kargilu Urszula, wraz Grzegorzem Staniszewskim zaprosiła dzieci z miejscowej szkoły, by przy pomocy fotografii udokumentowały życie rodzinne mieszkańców Kargila, jak i najważniejsze miejsce dla tamtejszej społeczności, czyli bazar. Jej projekt narodził się z antropologicznego przekonania, że będąc przybyszem do jakiejkolwiek wspólnoty należy zastosować dialogiczne podejście, aby przybliżyć się do zrozumienia lokalnego kontekstu. Wymaga to ścisłego zaangażowania i aktywnego uczestnictwa społeczności lokalnej w budowaniu narracji o ich przestrzeni. Powstała interesująca nowa narracja o tym miasteczku - tu pełnym życia, koloru i ludzi o przyjaznych twarzach – które dla przybysza z zewnątrz pozostaje w tej formie niedostrzegalne.
Projekty Marty Kotlarskiej i Urszuli Kahul stawiają pytania o role fotografii we współczesnym świecie, w podróży i w zetknięciu z innymi kulturami - miedzy kreacyjnym subiektywizmem a próbą obiektywizacji poprzez współpracę partycypacyjną z lokalną społecznością. Ma też na celu pobudzenie refleksji nad poszukiwaniem nowych interpretacji dla projektów, które powstają w odległych miejscach naszego globu, nad próbą refleksyjnego podejścia do twórczego przekształcania rzeczywistości w odmiennym kontekście kulturowym.
Wystawa wyprodukowana została dzięki wsparciu w ramach projektu "Pracownia Koszykowa” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna, współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz m.st. Warszawa.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |