Ukrywający się pod szyldem How To Dress Well Tom Krell to po Jamesie Blake'u, The xx i Jamiem Woonie kolejna wielka nadzieja anglosaskiego indie-soulu i niezależnego R&B. Swoją drugą płytą – „Total Loss“ – udowadnia, że w świecie powtórzeń i remiksów wciąż można zdobyć się na nową, unikalną, osobistą, a przy tym niezwykle interesującą ekspresję.
„Byłem bardzo nieszczęśliwy i zagubiony. Opuszczony i samotny [...]. W czasie pisania tych utworów starałem się [...] wykorzystać stratę jako źródło twórczej energii“. Tak słowami samego artysty prezentuje się pozamuzyczny kontekst „Total Loss“. Osobiste doświadczenia odcisnęły bardzo mocne piętno na kształcie drugiej w dyskografii How To Dress Well płyty. O ile pierwszy, równie intymny w swoim wyrazie album „Love Remains“ powstał jako „studium miłości w jej najczarniejszej godzinie“ (Pitchfork), o tyle „Total Loss“ wydaje się być próbą wyjścia z emocjonalnego impasu – przeżycia utraty najbliższych i czerpania siły z ich braku.
Wyprodukowany wspólnie z Rodaidhem McDonaldem (the xx, King Krule) album, przynosi również zmiany w warstwie muzycznej. Choć na „Total Loss“ Krell wciąż wykorzystuje brzmienia znane z „Love Remains“, idzie jednak krok dalej poszerzając krąg swoich inspiracji. Nadal mamy do czynienia z tak charakterystycznym dla Krella połączeniem mocnego, wyrazistego beatu i nieostrej przestrzennej plątaniny nakładających się dźwięków pianina, syntezatorów, niezidentyfikowanych szumów, a przede wszystkim mocno wyeksponowanego falsetu. Jego muzyczne poszukiwania popchnęły How To Dress Well dalej, w kierunku ambientu („When I Was In Trouble“ to jak wprost deklaruje Krell hołd złożony twórczości Williama Basinskiego) lub przeciwnie – bardziej zwartych wręcz popowych aranży (wpływ twórczości Janet Jackson).
Nic więc dziwnego, że ten różnorodny, a jednocześnie dopracowany muzyczny projekt spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem tak wpływowych mediów jak Pitchfork (bardzo wysokie noty i wyróżnienie „Best New Music“ dla obu płyt), New Musical Express, Uncut czy The Guardian. Polskich fanów Tom Krell zdążył już zahipnotyzować swoją niezwykle poruszającą i intymną muzyką podczas zeszłorocznego Off Festiwalu.
„Total Loss is surely one of the year's most affecting records: a symphony of pain that continues haunting long after the record ends“.
The Guardian
„An intriguing new artist has found his voice“.
Uncut
“Total Loss uses the common tools of pop expression-- four-minute songs, autobiography, choruses, confession - to create a work of poignant and devastating art”.
Pitchfork
Zapraszamy do obejrzenia klipu ilustrującemu singlowe “Cold Nites”.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |