Christian Vincent
Subtelność
Obecna od kilku tygodni w polskich kinach „Subtelność” Christiana Vincenta to film nietypowy. Niby dramat sądowy, a przedmiot procesu schodzi tu na drugi, jak nie trzeci, plan. Niby komedia romantyczna, ale nie ma tu żadnych, nawet najskromniejszych zbliżeń między bohaterami. O co więc chodzi w „Subtelności”?
Przed Michelem Racinem (Fabrice Luchini), doświadczonym sędzią około pięćdziesiątki, kolejny proces. Mieszkający w hotelu po separacji z żoną i przeziębiony bohater wygląda na człowieka, którego lata temu pogrążyła zawodowa rutyna. Nic nie wskazuje na to, aby i ta sprawa wywołała w Michelu jakiekolwiek emocje. Podczas małżeńskiej kłótni zginęło dziecko. Oskarża żona, broni się mąż, a lokalna społeczność już dawno wydała wyrok skazujący. W trakcie wyłaniania ławy przysięgłych Michel orientuje się, że jedną z wybranych jest Ditte (Sidse Babett Knudsen), urocza pielęgniarka, która opiekowała się nim, gdy sędzia trafił do szpitala.
Tak naprawdę „Subtelność” to dwa filmy w jednym, jednak żadnemu z nich Vincent nie pozwala się w pełni rozwinąć. Historia kina zna multum przykładów filmów sądowych, które całą swą dramaturgię czerpały z samego procesu nie musząc posiłkować się dodatkowymi wątkami (niech klasyczne „12 gniewnych ludzi” posłuży tu za koronny przykład). Tak samo komedie romantyczne nie potrzebują tła sali procesowej, by pokazać swój potencjał emocjonalny. Gdyby bohaterowie Vincenta przypadkowo spotkali się na plaży, a nie w sądzie, ich relacja mogłaby się potoczyć identycznie.
Widz dostaje zatem film, który stara się bilansować rozważania natury prawnej i rodzące się uczucie. Po scenach w sądzie następują nieśmiałe spotkania dwójki bohaterów. Żadna z tych historii jednak nie osiąga takiego stadium rozwoju, by wybić się ponad przeciętność. W efekcie i finał sprawy sądowej, i rozwiązanie wątku miłosnego są raczej niesatysfakcjonujące.
Tym, co francuskiemu reżyserowi udało się w „Subtelności”, z pewnością jest delikatny humor, którym podszyta jest duża część scen w filmie. Co do dzieła jako całości jednak, to stanowczo za mało. Film „Vincenta” trwa, kończy się i widz o nim zapomina. Diagnoza rzadko kiedy jest tak jasna: „Subtelność” jest zbyt subtelna.
Film wszedł do polskich kin 8 lipca 2016.
średnia ocena:
oceń utwór:
Dodaj artykuł do:
(dodano 31.07.16 autor: lu)
Dział film
Tagi: Christian Vincent; Subtelność; recenzja; film; Francja; Marcin Luszniewicz
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Kasia Nova
2
Vampire Weekend
3
My Dying Bride
4
Ghostkid
5
Chaka Khan
6
Marcin Pajak
7
Bruce Springsteen
8
Shakira
9
Charles Lloyd
10
Deep Purple
1
Jan Jakub Kolski
2
Christian Petzold
3
Grzegorz Dębowski
4
Krzysztof Łukaszewicz
5
Emily Atef
6
Sam Taylor-Johnson
7
Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett
8
Louise Archambault
9
Wim Wenders
10
Hae-yeong Lee
1
Michael Sowa
2
Agnieszka Jeż
3
Kamila Cudnik
4
Claire Castillon
5
Namina Forna
6
George M. Johnson
7
Daniel Gibbs, Teresa H. Barker
8
Samuel Bjork
9
Laura Passer
10
Rebecca Yarros
1
Katarzyna Baraniecka
2
reż. Mariusz Treliński
3
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
4
Gabriela Zapolska
5
Opera Krakowska w Krakowie
6
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
7
Rodion Szczedrin
8
Michaił Bułhakow
9
Jarosław Murawski
10
Dale Wasserman
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia