Milion widzów na „W ciemności”. Film Agnieszki Holland najchętniej oglądanym obrazem 2012 roku.
Nominowany do Oscara „W ciemności” to pierwszy film, który osiągnął w 2012 roku milionową widownię i prowadzi w rankingu najchętniej oglądanych tytułów roku.
W poprzednim roku sztuka ta udała się zaledwie siedmiu filmom, z których cztery były superprodukcjami 3D („Piraci z Karaibów 4”, „1920 Bitwa warszawska”, „Harry Potter i Insygnia Śmierci: Część II”, „Auta 2”) a trzy komediami („Listy do M”, „Och, Karol 2”, Kac Vegas w Bankoku”).
Czy bieżący weekend przyniesie zwieńczenie sukcesów „W ciemności”, przekonamy się już 26 lutego, w trakcie 84. gali wręczenia nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. W ciemności ma nominację do Oscara w kategorii najlepszy film obcojęzyczny.
Polski kandydat do Oscara – film "W CIEMNOŚCI" w reż. Agnieszki Holland – już w kinach
Polski kandydat do Oscara - najnowszy film Agnieszki Holland pt. „W ciemności” - trafił na ekrany polskich kin 5 stycznia 2012. Znakomicie przyjmowany przez widzów i recenzentów obraz, porównywany do „Listy Schindlera” i „Pianisty”, jest m.in. zwycięzcą festiwalu Camerimage, laureatem Nagrody Publiczności Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Mar Del Plata, Nagrody za Najlepszą Reżyserię Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Valladolid czy Nagrody dla Najlepszego Filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym St. Louis. Spotkał się także z entuzjastycznym przyjęciem na prestiżowych festiwalach w Toronto i Telluride.
Najnowsze dzieło autorki „Tajemniczego ogrodu” i nominowanego do Oscara dzieła „Europa, Europa” opowiada poruszającą historię Leopolda Sochy – Polaka ze Lwowa (wybitna rola Roberta Więckiewicza), który za pieniądze pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Jednak to, co początkowo wydawało się okazją do zarobku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w heroiczną walkę o ludzkie życie.
Film został wyprodukowany przez Studio Filmowe Zebra (w koprodukcji z Niemcami oraz Kanadą) i znalazł się w ofercie dystrybucyjnej renomowanej amerykańskiej firmy Sony Pictures Classics, która ma w swoim dorobku 116 nominacji do Oscara i 27 statuetek. Obok Roberta Więckiewicza w filmie znalazła się międzynarodowa obsada - m.in. nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem MFF w Berlinie Maria Schrader, Benno Furmann, Agnieszka Grochowska, Kinga Preis, Herbert Knaup, Krzysztof Skonieczny, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Michał Żurawski.
Fotosy z filmu znajdują się na:ftp.kinoswiat.pl (użytkownik: kino, hasło: kino).
Oficjalny fanpage filmu na facebooku: http://www.facebook.com/wciemnosci
„Myślę, że film Agnieszki Holland jest jedną z odpowiedzi, co zrobić, aby świat nie zapomniał i co zrobić, żeby świat ciągle rozważał to, gdzie jest granica bohaterstwa, gdzie jest cynizm, gdzie jest żądza pieniądza, a gdzie jest altruizm, gdzie jest bohaterstwo, gdzie jest tchórzostwo, bo w życiu bywa zwykle tak, że gdzieś one ze sobą, czasami bardzo blisko, sąsiadują i są rozdzielone cienką bardzo linią i trzeba wielkiej siły charakteru, ale także wielkiej odwagi, aby o tym mówić dzisiaj” – Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Bronisław Komorowski w wywiadzie dla TVP1
„Agnieszce Holland należą się wielkie brawa i wyrazy uznania (…) To przejmujący obraz, który przenosi nas w obszar czasu strasznego. Aż trudno uwierzyć, że scenariusz jest oparty na faktach. Postaci w filmie zagrane są, według mojej oceny, fenomenalnie - niezwykle wiarygodnie, w sposób przejmujący.” – minister kultury – Bogdan Zdrojewski
"Wzruszający, wstrząsający, świetny" – kardynał Kazimierz Nycz.
„To bardzo poruszający film. Aktorzy pięknie grają, a Robert Więckiewicz jest ponad wszelkie pochwały. Cieszę się, że polskie kino wraca do takich tematów, bo to jest cały czas nasz obowiązek. To ważny film dla naszej kinematografii.” – Andrzej Wajda
„Jestem pod wrażeniem. To film, który porusza, jest bardzo piękny i przerażający. Nie ogląda się go dla czczej przyjemności, ale dla głębszego wzruszenia. To opowieść o ludziach w sytuacji ekstremalnej. Teraz, kilkadziesiąt lat później, nie wyobrażamy sobie, jak sami postępowalibyśmy w tak skrajnych sytuacjach, tymczasem one zawsze mogą się przydarzyć.” – Krzysztof Zanussi
„Jako reżyser szukałem czegoś, co można by w nim polepszyć, poprawić. I nie wydaje mi się, by coś takiego dało się znaleźć (…) Ważne, by jak najwięcej ludzi zobaczyło ten film w Polsce i na świecie.” – Janusz Zaorski
"W ciemności" to świetny film. Jestem pod takim wrażeniem, że trudno mi spokojnie o tym mówić. Chciałbym, żeby ten film miał dużą publiczność, ponieważ to bardzo ważny obraz." – Allan Starski
Źródłem powyższych cytatów jest PAP.
„Przyprawiająca o gęsią skórkę sceneria sprawia, że „W ciemności” ma więcej wspólnego ze współczesnymi horrorami niż z dotychczasowymi filmami o Holokauście i jest to najwyraźniej dokładnie przemyślana koncepcja Holland. Sam film wydaje się niemal odpowiedzią na „Listę Schindlera” Stevena Spielberga i jest daleki od czarno-białych podziałów na zło i heroizm[…]. Zaskakującym elementem strategii Holland jest unikanie portretowania Żydów jedynie jako budzących litość ofiar.”
Peter Debruge, Variety
„Odważny, epicki film, daleki od konwencjonalnej rozrywki. Napięcie, które twórcy potrafią wykrzesać z prawdziwej historii, jest jednocześnie mordercze i inspirujące. Główny bohater (perfekcyjna kreacja Roberta Więckiewicza) przypomina Oskara Schindlera, a jego wyjątkowa historia obrazuje przemianę antysemity w anioła stróża.”
Joe Morgenstern, Wall Street Journal
„Najlepszy film Agnieszki Holland […]. Uczciwy, bezbłędny, wybornie zrealizowany obraz stanowi powrót do formy reżyserki, której anglojęzyczne filmy nigdy nie dorównywały siłą jej europejskiemu dorobkowi […]. Holland znakomicie odtwarza scenerię kanałów, zarówno w scenografii jak i w oświetleniu, a jednocześnie mistrzowsko buduje dramaturgię w miejscu spowitym mrokiem.”
Mike Goodridge, Screen Daily
„W tym dramacie jest więcej ironii i warstw znaczeniowych niż w innych obrazach o podobnej tematyce […]. Holland i operatorka Joanna Dylewska z sukcesem kreują duszny, przerażający podziemny świat, w którym wszystko może trwać wiecznie lub lec w gruzach w każdej sekundzie. Niektóre fragmenty, zwłaszcza gdy dzieci gubią się w labiryncie tuneli i w trakcie nagłej powodzi po ulewie, wywołują niezwykłe napięcie, ale Holland opiera się pokusie podkręcania suspensu za wszelką cenę. […] Kluczowy dylemat i niuanse przemiany Sochy z oportunisty w jednoosobową grupę wsparcia są wiarygodne, w czym niemałą zasługę ma doskonała kreacja Więckiewicza.”
Todd McCarthy, The Hollywood Reporter
„Historia Sochy pozwala pokazać coś rzadkiego we współczesnych dramatach filmowych: prawdziwy, przekonujący obraz moralnego dojrzewania i duchowego wyzwolenia człowieka znajdującego się w skrajnej opresji (…) Film o wielkiej emocjonalnej sile, jeden z najlepszych, jakie Holland udało się nakręcić.”
Mike Wilmington, Movie City News
„Pełen napięcia (…) do głębi poruszający… Wizualny kontrast między dwoma światami - na ziemi i w kanałach - ukazano pięknie i sugestywnie, przez co „W ciemności” nabiera cech baśni. Ucisk i wolność oraz pochwała siły woli w obliczu opresji to tematy, które Holland zgłębiała już w „Tajemniczym ogrodzie”, „Placu Waszyngtona” i swoim poprzednim dramacie wojennym „Europa, Europa”. Wzruszający, ciepły i dramaturgicznie spełniony.”
A.O. Scott , New York Times
„Holland zrobiła film bardzo poruszający. Niejednoznaczny. Także dlatego, że jej bohater nie jest ani herosem, ani szmalcownikiem żerującym na cudzej tragedii. To mały cwaniaczek, który zaczyna odnajdywać w sobie empatię i ludzką solidarność. „W ciemności” staje się opowieścią o dorastaniu do człowieczeństwa. Wielką kreację tworzy Robert Więckiewicz. (…) Agnieszka Holland dokonała niemal cudu: wydobyła obraz z ciemności kanałów, a widz chwilami czuje, jakby sam nie miał czym oddychać. Nie tylko pokazała wielką ludzką tragedię, ale też opowiedziała o sile życia, która pozwala przetrwać w ekstremalnych warunkach.”
Barbara Hollender, Rzeczpospolita
„Nigdy jeszcze w kinie nie padło tak dosłownie pytanie o cenę życia. Czy warto ratować jednego, kiedy można się spodziewać, że w zamian zginą dziesiątki?”
Magdalena Żakowska, Gazeta Wyborcza
„Jestem i wstrząśnięta, i zauroczona. Wstrząśnięta historią, emocjami i wiarygodnym aktorstwem, a zauroczona stroną wizualną (…). Agnieszka Holland, Jolanta Dylewska, Robert Więckiewicz dotknęli w tym filmie prawdy. Ten film daje nadzieję, a o to we współczesnym kinie coraz trudniej.”
Katarzyna Taras, stopklatka.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |