Christoph Schlingensief i jego filmy

Christoph Schlingensief, niemiecki reżyser operowy, teatralny, radiowy, konferansjer talk showów, performer, a przede wszystkim, co zawsze podkreślał, reżyser filmowy. Artysta totalny, bezwzględny prowokator, który w polemiczny sposób niepokornie eksplorował tematy związane z polityką i wykluczeniami stygmatyzującymi ludzi zaliczanych do marginesu społeczeństwa.

Właśnie sposób, w jaki realizował swoje filmy łącząc różne metody, formy oraz gatunki filmowe odwołujące się do estetyki trash cinema, science fiction, porno czy horroru, prowokowały odbiorców do refleksji nad kwestiami przez niego poruszanymi. Schlingensief był w Niemczech gwiazdą tej rangi co bożyszcza muzyki pop, znani politycy czy aktorzy mainstreamowi. Zwieńczeniem jego działalności artystycznej był otrzymany pośmiertnie Złoty Lew w Wenecji – za najlepszy narodowy pawilon w 2011 roku. Artysta planował przerobić pawilon na Niemieckie Centrum Odnowy Biologicznej i Profilaktyki z sauną, egzotyczną roślinnością i architekturą z błota. Centrum mieli zbudować afrykańscy robotnicy z Burkina Faso, miejsca, w którym artysta zamierzał stworzyć operę. Nagrodzony projekt „Kościół Strachu” został jednak już zrealizowany w zmienionej formie przez kuratorkę wystawy Susann Gaensheimer oraz partnerkę artysty Aino Laberenz. Artysta zmarł na raka płuc dziesięć miesięcy przed otwarciem wystawy.

Filmy Schlingensiefa nie były prezentowane do tej pory w Polsce i dla polskiego odbiorcy będzie to pierwsza okazja do zmierzenia się z twórczością artysty, poczynając od „Trylogii niemieckiej”, dzięki której zaczął być rozpoznawany. Jej pierwsza część „100 lat Adolfa Hitlera” dotyczy ostatnich chwil wodza III Rzeszy w interpretacji Schlingensiefa. Drugą, najbardziej kultową częścią jest „Niemiecka masakra piłą łańcuchową”, która opowiada historię masakry enerdowskiej rodziny, podczas podróży po zachodniej części Niemiec po upadku muru berlińskiego. Cykl zamyka „Terror 2000”, z polskim motywem. W trylogii poruszane są tematy bardzo trudne nie tylko dla Niemców, jak rozliczenie z historią III Rzeszy, problem zjednoczenia Niemiec, popularność organizacji neonazistowskich czy kwestie związane z pomocą ludziom poszukującym azylu politycznego. Całość jest przesączona estetyką traszową, chaosem, histerią i absurdem z perwersyjną domieszką humoru. W 2003 roku niemieccy anarchiści próbowali zniszczyć kopię „Terroru 2000” przy użyciu kwasu. Oprócz trylogii na retrospektywę złoży się „Egomania” – apokaliptyczna wizja końca świata z Tildą Swinton oraz Udo Kierem, „Freakstars 3000”, telewizyjny program poszukujący talentów wśród osób upośledzonych umysłowo oraz „Menu Total”, który na Berlinale został wygwizdany, a Wim Wenders opuścił projekcję po dziesięciu minutach, natomiast według reżysera jest to bezapelacyjnie jego najlepsza produkcja. Kolejne tytuły retrospektywy to: „United Trash” jedna z części trylogii afrykańskiej, w obscenicznie genialny sposób mierząca się z tematem: Afryka kontra reszta świata oraz „The 120 Days of Bottrop”, film, w którym Schlingensief rozprawia się ostatecznie z Nowym Kinem Niemieckim. Uzupełnieniem przeglądu będzie wywiad z 2004 „Interview film - Christoph Schlingensief”, w którym artysta opowiada o kulisach powstawania jego filmów.
Projekcjom będą towarzyszyć spotkania z wieloletnim współpracownikiem Christopha Schlingensiefa, Alexem Jovanovicem.

Alex Jovanovic, pracuje jako niezależny asystent produkcji oraz tłumacz w Berlinie. W Filmgalerie nadzoruje archiwum Christopha Shlingeniefa.

Studiował amerykańską oraz angielską literaturę w Szkocji oraz Danii. W ostatnich latach życia Christopha Schlingensiefa był jego osobistym asystentem. W latach następnych pełnił różne funkcje w biurze Schlingensiefa, Festspielhaus Afrika gGmbH (Christoph Schlingensiefa Opera Village Project) oraz w Filmgalerie 451. W 2011 współorganizował oraz współnadzorował pierwszą kompletną retrospektywę filmów Shlingensiefa w Berlinie.

Filmy z polskimi napisami. Tylko dla widzów pełnoletnich.

Ceny biletów:
Bilety: 5/7 zł
Karnety: 20/25 zł

Terminy prezentacji:
21-24.02.2012 CSW Łaźnia, Gdańsk
28.02-03.03.2012 Kino.Lab CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa

Źródło: Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

Dodaj artykuł do:
(dodano 22.02.12, autor: agressst)
Dział film
Tagi: Christoph Schlingensief, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia