"Pasja" Pendereckiego w Royal Festival Hall

4 marca na zaproszenie London Philharmonic Orchestra, Chór Polskiego Radia wystąpi w legendarnej Royal Festival Hall, gdzie wraz z zespołem Camerata Silesia, Chórem Chłopięcym UMCF i londyńską orkiestrą wykona "Pasję wg św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego.

"Passio et mors Domini Nostri Iesu Christi secundum Lucam" (Męka i Śmierć Pana Naszego Jezusa Chrystusa według św. Łukasza) na głosy solo, recytatora, chór chłopięcy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną to jeden z najsłynniejszych utworów Krzysztofa Pendereckiego. Został napisany na zamówienie Westdeutscher Rundfunk dla uczczenia 700-lecia katedry w Münster, ale także z myślą o przypadającym wtedy polskim milenium.

Penderecki w chwili, gdy zdecydował się skomponować "Pasję wg św. Łukasza" miał niewiele ponad trzydzieści lat. Ale ostatnie pięć przyniosło mu naczelne miejsce w nurcie nowej awangardy. Stał za tym światowy sukces "Trenu" i spektakularne powodzenie serii dalszych partytur naznaczonych radykalnym sonoryzmem. W tym momencie odważył się jednak opuścić pole, na którym odniósł zwycięstwo. Ekstremalne środki wyrazu zdobyte dotychczas postanowił zużyć dla celów wyższych niż sama ekspresja dla ekspresji. Odważył się przy tym, równocześnie, zmierzyć z dwoma dalszymi wyzwaniami. Jako pierwszy z kompozytorów części świata rządzonej przez komunistów nie zawahał się podjąć tematu sakralnego. I jako pierwszy kompozytor XX wieku odważył się nawiązać do gatunku i genre'u historycznego, którego wzorzec idealny stanowiła "Pasja według św. Mateusza" Johanna Sebastiana Bacha. Jemu też Penderecki oddał należny hołd opierając w znacznym stopniu strukturę swego dzieła na tetrachordzie b-a-c-h. Bachowską formę pasyjnego oratorium wypełnił muzyką, w której melodyka chorału gregoriańskiego, polifonia niderlandzka i faktura weneckich "chori spezzati" spotkały się dla ekspresywnego współdziałania z techniką dodekafoniczną, efektami aleatorycznymi i myśleniem sonorystycznym.

Punktem wyjścia do stworzenia dzieła stały się słowa Ewangelii według świętego Łukasza ukazujące mękę i śmierć Chrystusa - między Ogrójcem a Golgotą - dopełnione i celnie skomentowane przez frazy wyjęte z psalmów ("Miserere", "In Te Domine speravi"), hymnów ("Pange lingua") i pieśni ("Ecce lignum crucis"), improperiów ("Popule meus") i sekwencji ("Stabat Mater"). W dwu aktach i dziesięciu scenach Penderecki wyraził wszystko to w sposób, który sprawia, że przy dobrym wykonaniu stajemy się wprost uczestnikami ewangelicznej opowieści. "Chodziło mi o to - wyjaśniał kiedyś kompozytor - aby nikt nie stał z boku. Każdy może być wciągnięty przez ów tłum pasyjny, turbę, która domaga się ukrzyżowania Chrystusa, podobnie jak każdego dotyczy Odkupienie". Tak skonstruowana kompozycja miała swą premierę 30 marca 1966 roku w katedrze w Münster. "I niemal od razu wzbudziła rezonans żywy i nieustający, w sposób naturalny i trwały wpisując się w rejestr niezaprzeczalnych arcydzieł muzyki naszych czasów" - pisał zaś o "Pasji" Pendereckiego wybitny muzykolog Mieczysław Tomaszewski.

4 marca "Pasja wg św. Łukasza" Krzysztofa Pendereckiego zabrzmi w Royal Festival Hall. Wśród wykonawców pojawią się trzy polskie zespoły: Chór Polskiego Radia, Camerata Silesia oraz Chór Chłopięcy UMCF. Towarzyszyć im będzie London Philharmonic Orchestra pod batutą rosyjskiego dyrygenta Vladimira Jurowskiego. W obsadzie międzynarodowych solistów londyńska publiczność podziwiać będzie takich artystów jak: Omar Ebrahim - narrator, Elizabeth Atherton - sopran, Dietrich Henschel - baryton oraz znakomity polski bas-baryton Tomasz Konieczny.

Szczegółowe informacje:

www.lpo.org.uk

www.chorpolskiegoradia.pl

Polecamy także nasz profil na Facebooku i Twitterze

PARTNERZY:

Instytut Adama Mickiewicza

Dodaj artykuł do:
(dodano 24.02.17, autor: blackrose)
Tagi: Pasja, Pendereckiego, Royal Festival Hall
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia