W poniedziałek 21 listopada o godz. 18.00 w Instytucie Teatralnym odbędzie się pierwsze seminarium z cyklu "Nikt mnie nie zna. Wyspiański". Spotkanie poświęcone tekstowi "Requiem" poprowadzi Dariusz Kosiński.
W otwartym seminarium poświęconym tekstowi "Requiem" Stanisława Wyspiańskiego, tematowi śmierci w jego twórczości, a także teatrowi jako miejscu "ćwiczenia ze śmierci" udział wezmą: Katarzyna Fazan (UJ), Włodzimierz Szturc (UJ) oraz Paweł Passini. W sposób szczególny patronować mu będzie myśl i osoba Ewy Miodońskiej-Brookes. Prowadzenie: Dariusz Kosiński.
"Requiem" to tajemniczy tekst, niepublikowany za życia Wyspiańskiego. W "Dziełach zebranych" umieszczony wśród utworów prozą, ma oczywisty charakter poetycki i bardzo nieoczywisty potencjał dramatyczny i teatralny. Enigmatyczne frazy ułożone w porządek "Odpoczynków" i "Działań" wywołują jednak obrazy i sceny, wychylając się w stronę teatru, którego za czasów Wyspiańskiego nie było, a i dziś dopiero się rysuje. Tym bardziej warto ku niemu wyruszyć.
"Requiem" to - jak napisała Ewa Miodońska-Brookes - ćwiczenie ze śmierci.
Seminarium jest uzupełnieniem odprawiania scenicznego "Requiem", które odbyło się 10 listopada w Instytucie Teatralnym.
Czytanie i seminarium poświęcone "Requiem" otworzyło kolejną odsłonę cyklu "Nikt mnie nie zna", tym razem poświęconą tekstom Stanisława Wyspiańskiego. Zasadą projektu jest inicjowanie dialogu oraz integrowanie pracy badawczej i poszukiwań artystycznych. W przypadku dramaturgii Wyspiańskiego, tak silnie splecionej z praktyką sceniczną autora, uruchamianie takiego dialogu może przynieść interesujące rezultaty. Niektóre teksty ujawniają wręcz niemożliwość zrozumienia ważnych aspektów twórczości Wyspiańskiego bez ich praktycznego przebadania z udziałem aktorów.
W ramach "Nikt mnie nie zna. Wyspiański" przeczytanych zostanie sześć tekstów, z jednym wyjątkiem niemal nieobecnych w teatralnym obiegu. To, co się wydarzy na scenie Instytutu Teatralnego, z pewnością dalekie będzie od filologicznej interpretacji i specjalistycznych sporów badaczy literackiej spuścizny. Za pomocą wybranych tekstów teatr objawi się jako medium zbiorowych afektów, przestrzeń, w której rozbrzmiewają dźwięki zbiorowej nieświadomości i daje się słyszeć Logos. Kobiecy głos i sadomasochistyczne pragnienia wspólnoty, relacja państwa i kościoła, gender, zmierzch Europy, kryzys uchodźczy, Wielka Wojna, śmierć: to, co jest w Polsce do myślenia.
Kolejne czytanie - "Bolesław Śmiały" w reżyserii Macieja Podstawnego i według dramaturgii Doroty Semenowicz - już 8 grudnia.
Wstęp wolny!
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |