Już 30 listopada rozpocznie się pierwsza edycja Warsaw Korean Film Festival. Zobaczymy zarówno głośne superprodukcje, jak i kameralne dramaty.
Park Chan-wook, Kim Ki-duk, Lee Chang-dong czy Bong Joon-ho to najsłynniejsze nazwiska twórców kina koreańskiego. Jeden z najnowszych filmów ostatniego z wymienionych reżyserów - spektakularny "Snowpiercer" (2013) będzie stanowił jedną z największych atrakcji pierwszej edycji Warsaw Korean Film Festival - przeglądu nowego kina koreańskiego, organizowanego przez Centrum Kultury Korei w grudniu, w trzech warszawskich kinach. Ta superprodukcja oparta na francuskim komiksie Le Transperceneige Jacques’a Loba i Jean-Marca Rochette była hollywoodzkim debiutem koreańskiego twórcy, który zasłynął wcześniej takimi głośnymi tytułami, jak The "Host - Potwór" (2006) czy "Matka" (2009).
Hong Sang-soo jest autorem m.in. "In Another Country" (2012). Jego najnowsza produkcja - "Wzgórze wolności" (2014) - będzie stanowić kolejne istotne wydarzenie festiwalu. Słynący z niechęci do pisania scenariuszy (i ogromnej przyjemności z zapisywania improwizowanych dialogów "na żywo", już na planie), chętnie bawiący się kulturowymi stereotypami, chętnie spoglądający przez pryzmat filmów na własne życie - Hong Sang-soo wydaje się jednym z najoryginalniejszych autorów kina koreańskiego, jeśli nie kina współczesnego w ogóle. Udowadnia to wraz z każdym swoim kolejnym obrazem - i wydaje się, że podobną oryginalność w podejściu do filmowego tworzywa odnajdziemy również we Wzgórzu wolności, słodko-gorzkiej opowieści o Japończyku przyjeżdżającym do Seulu w celu odnalezienia swojej dawnej miłości.
Innym kameralnym dramatem prezentowanym na festiwalu będzie film otwarcia, "Revivre" Im Kwon-taeka, jednego z najdłużej nieprzerwanie tworzących azjatyckich twórców. Reżyser noszący miano "koreańskiego Akiry Kurosawy" zadebiutował w 1962 roku i od tego czasu nakręcił ponad 100 filmów. Jego twórczość - często poruszająca wątki historyczne i przyglądająca się tradycjom - stała się wizytówką narodowej kultury i uniwersalnym językiem, w którym można porozumieć się z przeszłością tego kraju i opisać jego współczesność. Najlepszym tego przykładem jest ostatni film słynnego reżysera, w którym nawiązuje on m.in. do tradycyjnego obrządku chowania zmarłych. I właśnie wokół tematu żałoby i próby pogodzenia się z odejściem bliskiej osoby rozwija historię bohaterów.
Melancholijny, zanurzony w mroźnej atmosferze i chłodnych kadrach "Koniec zimy" (2014) to znakomity debiut Kim Dae-hwana, nagrodzonego m.in. na festiwalu filmowym w Busan i Sachalinie. Reżyser będzie gościem Warsaw Korean Film Festival, podobnie jak Lee Jong-hoon - autor "Kociego pogrzebu" (2014), komediodramatu o spotykającej się rok po swym rozstaniu parze, a także jedna z aktorek grających w Letniej fantazji (2014) Janga Kun-jae, młodego reżysera, operatora i fotografa, który zdobył wcześniej uznanie m.in. za sprawą dramatu "Sleepless Night" (2012).
Yoon Je-kyoon, to reżyser jednego z najgłośniejszych blockbusterów w historii koreańskiego kina, epickiej "Ody do mojego ojca" (2014), przedstawiającej historię ostatnich 60 lat kraju z perspektywy dramatu jednej rodziny. Najnowszy obraz tego cenionego twórcy skupia w sobie wszystko to, co sprawia, że najnowsze kino koreańskie cieszy się taką popularnością – zarówno wśród rodzimych widzów, jak i za granicą: posiada zarazem silny socjologiczny rys i wyraźny uniwersalizm, wychodzący poza konkretny kontekst związany z koreańskim społeczeństwem.
Podczas Warsaw Korean Festival nie zabraknie również wydarzeń poza salami kinowymi: dyskusji na temat koreańskiego kina, spotkań z młodymi reżyserami z Polski i Korei, wystawy koreańskich plakatów filmowych, spotkania z koreańską muzyka filmową.
Festiwal odbędzie się w dniach 30 listopada - 4 grudnia 2015. Wstęp na wszystkie wydarzenia, z wyjątkiem filmu otwarcia, jest wolny.
Program Warsaw Korean Film Festival
30.11 poniedziałek, g.19 | kino Kultura | film otwarcia: Revivre, reż. Im Kwon-taek
01.12 wtorek, g.17.30 | kino Muranów | wykład o kinie koreańskim
01.12 wtorek, g.18.30 | kino Muranów | Koniec zimy, reż. Kim Dae-hwan + Q&A
02.12 środa, g.17.30 | kino Muranów | spotkanie z młodymi reżyserami z Polski i Korei
02.12 środa, g.18.30 | kino Muranów | Letnia fantazja, reż. Jang Kun-jae + Q&A
02.12 środa, g.20.30 | kino Kultura | Snowpiercer, reż. Bong Joon-ho
03.12 czwartek, g.18.00 | kino Muranów | Koci pogrzeb, reż. Lee Jong-hoon + Q&A
03.12 czwartek, g.20.30 | kino Kultura | Wzgórze wolności, reż. Hong Sang-soo
04.12 piątek, g.17.30 | Kinoteka | Revivre, reż. Im Kwon-taek
04.12 piątek, g.20.00 | Kinoteka | Oda do mojego ojca, reż. Yoon Je-kyoon
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |