Od 7 do 28 czerwca trwać będzie I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich – BASSO. To pierwszy w Polsce festiwal instrumentów basowych i dźwięków niskich prezentujący szerokie spectrum brzmień od muzyki dawnej, współczesnej przez jazz po improwizację w wykonaniu światowych wirtuozów.
BASSO – I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich to interdyscyplinarny projekt muzyczny, który wykracza poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej, przy utrzymaniu w centrum programowym szeroko pojętych instrumentów basowych. Jest to wydarzenie wyjątkowe i pionierskie – pierwsze tego typu w Polsce.
Naczelną ideą przedsięwzięcia jest szeroka prezentacja brzmień i różnorodnych zjawisk artystycznych związanych z instrumentami basowymi oraz uświadomienie podstawowej funkcji najniższych głosów i instrumentów w kulturze muzycznej. Nazwa biennale nawiązuje do historycznej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) – najniższego głosu, w którym była zapisana harmonia całości utworu, i który był podstawowym elementem każdego dzieła. Pierwsza odsłona festiwalu koncentruje się na instrumentach strunowych.
Podczas biennale nie zabraknie muzyki współczesnej XX i XXI wieku (inauguracyjny recital jednego z najwybitniejszych europejskich wiolonczelistów Ivana Monighettiego oraz występ Warszawskiej Grupy CELLONET pod artystycznym kierownictwem Andrzeja Bauera). W programie znalazł się także francuski barok, który usłyszymy podczas mistrzowskiego koncertu kameralnego gambisty z Pragi, Petra Wagnera i polskiego wirtuoza klawesynu, Władysława Kłosiewicza. Nie zabraknie jazzu w wykonaniu Krzysztofa Ścierańskiego i improwizacji podczas zamykającego biennale występu czeskiego duetu, Ireny i Vojtěcha Havlovi. Nurty muzyczne będą przeplatały się w ramach każdego koncertu, przełamując schemat pozostawania w ramach czystych i jasno określonych gatunków. Oprócz koncertów odbędą się także wydarzenia towarzyszące: muzyczny happening z udziałem Wojciecha Drozdowicza (suzafon) i Krzysztofa Tomaszewskiego (trąbka), Konkurs Dźwięków Niskich, wykład o akustyce Tadeusza Sudnika, a także prezentacja ciekawych instrumentów – wspaków, autorstwa lutnika Andrzeja Króla.
Biennale jest wydarzeniem skierowanym do zróżnicowanej publiczności, operującym uniwersalnym językiem komunikacji z odbiorcami w różnym wieku. Dawno już tzw. dzisiejsza „muzyka klasyczna” przestała być muzyką rozrywkową, którą przez wieki była. W szeroko pojętej kulturze nastąpił wyjątkowo kategoryczny podział na muzykę „poważną” i „niepoważną”. Wydaje się właściwym artystyczne i twórcze niwelowanie podziałów między różnymi sferami muzycznymi zarówno w warstwie wykonawczej, jak i wśród publiczności oraz poszukiwanie związków i tego, co w tych związkach najbardziej wartościowe. Pierwsza basowa próba tych poszukiwań rusza już wkrótce.
BASSO. I Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich
Od 7 do 28 czerwca
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Warszawa
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |