Cykl „Laureaci Festiwali” to okazja, by zobaczyć filmy już docenione i nagrodzone na prestiżowych festiwalach filmów dokumentalnych i krótkometrażowych na całym świecie. W tym roku obejrzymy pięć dokumentów uznanych twórców, w których wyodrębnić można dwa dominujące wątki – historie rodzinne i historie o obłędzie. Dwa filmy: „Czas próby” i „Ślad obłędu” będą pokazane w Polsce po raz pierwszy.
W „Czasie próby” reżyserka Avigail Sperber opowiada historię swojej niezwykłej, licznej rodziny: mamy Hannah, ojca Daniela (rabina) i pozostałej ósemki rodzeństwa. Głównym wątkiem są burzliwe losy adoptowanej siostry Arieli, ale reżyserka rejestruje też własne problemy: rozstanie z partnerką i samotne rodzicielstwo.
Film cenionego reżysera Alexandra Nanaua „Toto i jego siostry” to z kolei przejmująca, choć nie pozbawiona optymistycznych akcentów historia trójki rodzeństwa: dziesięcioletniego Totonela, siedemnastoletniej Any i czternastoletniej Andrei. Siostry z bratem zamieszkują romskie getto na przedmieściach Bukaresztu, podczas gdy ich matka odsiaduje wyrok za handel narkotykami.
Hanna Polak, nominowana do Oscara za film „Dzieci z Leningradzkiego” (2005) w filmie „Nadejdą lepsze czasy” znów udaje się z kamerą do świata pozostawionych samym sobie dzieci. Reżyserka przez 14 lat towarzyszyła mieszkającej na wysypisku śmieci Julce, śledząc wydarzenia z życia jej i jej bliskich. Od pierwszego papierosa po nieplanowaną ciążę.
Czym jest choroba psychiczna, jak przez lata zmieniało się (a może nie zmieniało) jej postrzeganie w krajach afrykańskich i jakimi metodami jest leczona, przyjrzymy się w filmie „Ślad obłędu” (reż. Joris Lachaise). Swoją historię opowiada m.in. Khady Sylla, zmarła w 2013 roku pisarka i jedna z nielicznych afrykańskich reżyserek, która sama parokrotnie przebywała w zakładzie psychiatrycznym w Thiaroye.
Jak płynna jest granica pomiędzy fikcją a dokumentem, sztuką a chorobą, szaleństwem a cierpieniem? „Nagle moje myśli zatrzymują się…” oscyluje na granicy dokumentalizmu i kreacjonizmu, reżyser Jorge Pelicano umiejętnie skraca dystans wobec pacjentów lizbońskiego szpitala psychiatrycznego, którzy swobodnie i szczerze opowiadają o sobie oraz jednocześnie uczestniczą w powstawaniu sztuki teatralnej poświęconej Angelo de Limie, twórcy portugalskiego modernizmu.
fot. "Nadejdą lepsze czasy" - Hanna Polak
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |