PKO OFF CAMERA: Konkurs Polski

W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych kilka nowości – „Strefa nagości” Urszuli Antoniak i „Pod elektrycznymi chmurami” Aleksieja Germana. Obsypani nagrodami „Bogowie” Łukasza Palkowskiego, czy niezwykle popularne wśród publiczności „Miasto 44” Jana Komasy i „Disco polo” Macieja Bochniaka.

„Pod elektrycznymi chmurami” to przeplatające się wzajemnie historie o Rosji na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Gorzka opowieść, w której przeszłość, teraźniejszość i przyszłość nieustannie się przenikają, a każda z tych perspektyw jest równie silna i przeciwstawia się pozostałym. Film, współprodukowany przez Apple Film Production w koprodukcji z Telewizją Polską i przy wsparciu Studia Filmowego TOR Krzysztofa Zanussiego, wyreżyserował Aleksiej German Jr., jeden z najbardziej uznanych i wielokrotnie nagradzany na światowych festiwalach reżyserów rosyjskich młodego pokolenia. Na 65. Berlinale międzynarodowe jury pod przewodnictwem Darrena Aronofskiego przyznało Srebrnego Niedźwiedzia autorom zdjęć – Evgenijowi Privinowi i Sergeyowi Mikhalchukowi.

„Bogowie” Łukasza Palkowskiego to film o tym, jak rodziła się jedna z największych legend polskiej medycyny. Siermiężne lata 80., barwna postać nieustępliwego profesora i jedno marzenie: udany przeszczep serca. Film obsypany nagrodami na FF w Gdyni (w tym Grand Prix) i Polskimi Nagrodami Filmowymi „Orły” (m.in. Najlepszy Film, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz).

W „Body/Ciało” Małgorzata Szumowska opowiada o radzeniu sobie ze stratą i desperackim poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, których tak naprawdę nie ma komu zadać. Przygląda się polskiemu rozdwojeniu jaźni, rozdartemu pomiędzy religią a nieprzynoszącym ukojenia sceptycyzmem. Na MFF w Berlinie nagrodzono Szumowską Srebrnym Niedźwiedziem za najlepszą reżyserię. W rolach głównych w „Body/Ciało” Maja Ostaszewska i Janusz Gajos.

„Carte blanche” Jacka Lusińskiego inspirowany jest poruszającą historią Macieja Białka ukrywającego przez kilka lat swoją chorobę. Będąc niewidomym udowadniał, podobnie jak ekranowy bohater, że nawet tak dramatyczne wydarzenie paradoksalnie może otworzyć oczy.

Brawurowy debiut Macieja Bochniaka „Disco polo” to opowieść o tym, jak w latach 90. rodził się kapitalizm, a wraz z nim jeden z większych fenomenów muzycznych w naszym kraju – disco polo. W swoim filmie Maciej Bochniak rezygnuje z realizmu, zastępując go tak charakterystyczną dla tego gatunku muzyki estetyką kiczu w najlepszym wydaniu.

W „Jak całkowicie zniknąć” Przemysława Wojcieszka główne bohaterki poznają się w metrze. Rozstaną się pewnie za kilkanaście godzin i więcej już się nie spotkają, ale całą noc, która jest przed nimi, mogą zapamiętać na długo. Świadkiem ich uczucia staje się Berlin, miasto rozświetlone, pełne wyczuwalnej na każdym kroku energii.

„Miasto 44” Jana Komasy to autorski obraz dorastających w wojennej rzeczywistości Polaków, gdzie heroizm miesza się z młodzieńczymi emocjami i pragnieniami. Komasa ukazując Powstanie Warszawskie nie stroni od odważnych scen, oryginalnych zabiegów formalnych, co mocno wyróżnia jego film spośród innych podejmujących ten sam temat. Film wielokrotnie wyróżniano na festiwalach m.in. FF w Gdyni oraz Polskimi Nagrodami Filmowymi „Orły”.

Akcja debiutanckiego filmu Dariusza Glazera „Mur” rozgrywa się w Warszawie. Topografia tego miasta dobrze oddaje wewnętrzne rozdarcie głównego bohatera. W efekcie swój czas musi dzielić pomiędzy opiekę nad rodzicielką, a dorywcze zajęcia, do których należy m.in. dilowanie. Jego priorytety zmieniają się z chwilą, gdy poznaje mieszkającą obok młodą matkę.

„Strefa nagości” Urszuli Antoniak to odważny narracyjny eksperyment. W filmie nie pada bowiem ani jedno słowo, wszystko za to rozgrywa się w warstwie wizualnej. Kamera podąża za bohaterkami, rejestruje najdrobniejsze gesty, uważnie przygląda się ich twarzom na kolejnych zbliżeniach.

W konkursie startuje 10 polskich produkcji z ostatniego roku. Nagroda główna to 100 tys. złotych dla najlepszego filmu. Przyznane zostaną również nagrody aktorskie za najlepszą rolę męską i żeńską.

Dodaj artykuł do:
(dodano 17.04.15, autor: blackrose)
Dział film
Tagi: PKO OFF CAMERA, Konkurs Polski
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Arkadiusz Jakubik
2
Damiano David
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
The Waterboys
7
Bryan Ferry
8
Turbo
9
Mela Koteluk
10
Anita Lipnicka
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia