Gdynia na Horyzoncie to autorskie wydarzenie specjalne przygotowane przez Michała Oleszczyka, Dyrektora Artystycznego Festiwalu Filmowego w Gdyni, odbywające się w ramach partnerstwa z MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.Pomysł corocznego cyklu, który zostanie zainaugurowany 26 lipca 2014 roku, polega na ukazaniu kina polskiego jako części kinematografii światowej, stanowiącej element nie tyle oddzielny, co organicznie zrośnięty z całokształtem globalnej sztuki filmowej.
Wydarzenie polegać będzie na podwójnej projekcji filmowej, utrzymanej w tradycji amerykańskiego double-bill, w trakcie którego widzowie będą mogli obejrzeć dwa filmy: jeden zagraniczny i jeden polski. Tytuły zostaną dobrane w taki sposób, aby filmy wchodziły ze sobą w dynamiczny dialog (tematyczny, formalny, kulturowy), a po zakończonym pokazie Michał Oleszczyk poprowadzi warsztaty z publicznością, w trakcie których których wspólnie z widzami przeanalizuje podobieństwa i różnice między dwoma filmami. Celem spotkania jest ukazanie fascynującego splotu czynników artystycznych, formalnych i politycznych, które decydują o ostatecznym kształcie dzieła filmowego.
Filmami wybranymi na pokaz inaugurujący coroczne spotkania Gdynia na Horyzoncie są dwa dzieła z roku 1971, oba traktujące o samotności i próbach jej przełamania: Ponure chwile Mike’a Leigh i Za ścianą Krzysztofa Zanussiego.
Dyrektor Michał Oleszczyk:
Mam nadzieję pokazać, że polskie kino nie jest ubogim krewnym światowej kinematografii; że były i są w jego obrębie talenty, które wyznaczają kierunki rozwoju sztuki filmowej, wchodząc w twórczy dialog o zasięgu globalnym. Uważam, że festiwal T-Mobile Nowe Horyzonty jest świetnym miejscem do rozmowy na ten temat, ze względu na wieloletnią już tradycję upowszechniania światowego kina artystycznego i wskazywania na spajającą je sieć kulturowych i estetycznych połączeń i pokrewieństw.
W ramach partnerstwa dwóch festiwali we wrześniu MFF T-Mobile Nowe Horyzonty zaprezentuje w Gdyni specjalną sekcję poświęconą wybranym filmom z programu tegorocznej edycji. W ten sposób zostanie podkreślona obecność wątków międzynarodowych w Gdyni oraz polskich na festiwalu we Wrocławiu.
Ponure chwile / Bleak Moments
Sylvia jest szeregową pracownicą biurową około trzydziestki. Jej życie obraca się wokół codziennej, mało satysfakcjonującej pracy i opieką nad upośledzoną umysłowo siostrą. W pewnym momencie w codzienność Sylvii wkracza dwóch mężczyzn: niepoukładany włóczęga i spięty, nadmiernie kontrolujący swe uczucia nauczyciel. Film stanowi obserwację relacji Sylvii z obydwoma mężczyznami i tego, w jaki sposób próbuje ona odmienić swą szarą egzystencję.
Kinowy debiut pełnometrażowy Mike’a Leigh ujawnia w pełni jego obserwacyjny talent i umiejętność do niekonwencjonalnej pracy z aktorami. Scenariusz filmu był zaledwie szkicem, a sytuacje i dialogi zostały wypracowane przez aktorów i reżysera w ciągu długich, parateatralnych prób. Efekt jest porażająco autentyczny: miłośnicy Mike’a Leigh odnajdą tu zarodki tematów, które przewijać się będą przez całe jego twórczość, takie jak dziwaczność codziennych zachowań, głód miłości, nieumiejętność szczęśliwego życia i klasowa struktura brytyjskiego społeczeństwa.
Reżyseria: Mike Leigh
Obsada: Anne Raitt, Sarah Stephen, Eric Allan, Joolia Cappleman
Wielka Brytania, 1971
Za ścianą / Behind the Wall
Docent Jan (Zbigniew Zapasiewicz) jest zadowolonym ze swej kariery naukowej biologiem, który mimo towarzyskiej ogłady nie posiada w życiu nikogo bliskiego. Nawiązana przypadkiem znajomość z sąsiadką imieniem Anna (Maja Komorowska) otwiera przed nim możliwość nawiązania intymnej relacji z drugim człowiekiem, ale niezdarny flirt dwójki intelektualistów wydaje się z góry skazany na niepowodzenie…
Telewizyjne arcydzieło Krzysztofa Zanussiego jest czarno-białą miniaturą ludzkich zachowań, lęków i aspiracji, której siła nie słabnie mimo upływu lat. Kontrolowana improwizacja aktorów, obecna w wielu scenach, nadaje całości charakter niebywale autentyczny, jednocześnie uświadamiając widzowi ogrom samotności, z jakim mierzą się bohaterowie. Jeden z najbardziej niezwykłych filmów polskiego kina, wciąż nie dość często oglądany, wydaje się duchowym krewniakiem twórczości Mike’a Leigh, która została zapoczątkowana w tym samym 1971 roku.
Reżyseria: Krzysztof Zanussi
Obsada: Maja Komorowska, Zbigniew Zapasiewicz, Eugenia Herman, Piotr Garlicki
Polska, 1971
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |